جدیدترین اخبار و رویدادها
متن خبر
کد خبر :   3298  | تاریخ خبر : 1398/01/10  | ساعت : 23:33

الو! مدیر؟مدیر مورد نظر در دسترس نیست!/ مسوولان و مدیران پاسخگوی آذربایجان‌شرقی در سالی که گذشت


با هدف اشاعه فرهنگ پاسخگویی مدیران در مقابل افکار عمومی و رسانه‌ها سوالاتی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان پرسیدیم که در سه محور"تعامل خوب با رسانه"، "در دسترس بودن مسوول برای پاسخ به سوالات خبرنگاران" و "واکنش مسوولان به انتقادات و پیشنهادهای مطرح شده"، بود.
 

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پاسخگویی به منزله یک ویژگی مثبت برای مدیران محسوب می‌شود که شفافیت را به دنبال دارد که این مهم از طریق رسانه‌ها بیشتر امکان اجرایی شدن را دارد.
شفافیت بی‌شک بیشترین تأثیر را در حفظ سرمایه اجتماعی دارد. خبرنگاران به‌عنوان حلقه اتصال بین مدیران و ذینفعان ( اعم از مردم، کارشناسان و تحلیلگران)، موظف‌اند علاوه بر اینکه تصمیمات مدیران را به اطلاع مردم برسانند، اثرات و تبعات این تصمیمات بر زندگی مردم را به استناد تحلیل کارشناسان و خبرگان بازتاب دهند.
براساس اصول حرفه‌ خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، خبرنگار باید قاضی بی‌طرف باشد. هرچند او قضاوت نمی‌کند واقعیت‌های موجود را روایت می‌کند. کار خبرنگار شعار «زنده باد» یا «مرده باد» نیست!
خبرنگاران سراغ مردم می‌روند و حرف دل آنها می‌شنوند. آنها در بین مشکلات مردم ذوب می‌شوند، با هر مشکلی پوست‌اندازی کرده و با هر سوژه‌ای تازه می‌شوند. خبرنگاران چشم و گوش مردم و زبان گویای آنها هستند.
اما در این بین خبرنگاران با مشکلاتی مواجه‌اند. خبرنگارانی که همواره در امواج ترکش‌های خشم و غضب برخی مسوولان قرار دارند، وقتی سوال می‌کنند محکوم به سیاه‌نمایی می‌شوند، وقتی انتقاد می‌کنند با جمله معروف "تشویش اذهان عمومی" مواجه می‌شوند.
حتی در مواردی تهدید شده و علیه‌شان شکایت می‌شود. برخی مدیران خط قرمزهای نانوشته برای فعالان رسانه ایجاد کرده‌اند و پاسخگویی به رسانه را وظیفه خود نمی‌دانند.
برخی از خبرنگاران معتقدند عموماً در رجوع به برخی مدیران، برای مصاحبه یا گرفتن آمار و اطلاعات، با درِ بسته مواجه می‌شوند و غالبا آنها پاسخگوی سوالات‌شان نیستند و به تلفن‌هایشان جواب نمی‌دهند.آنها همچنین می‌گویند: برخی مسوولان اطلاعات را "گروگان" گرفته‌اند و حاضر نیستند آنها را در اختیار خبرنگاران قرار دهند!
آغاز سال ۹۸ فرصتی است تا نگاهی کوتاه به سال ۹۷ داشته باشیم و مسوولانی که همیشه با رسانه بوده و شعار نداده‌اند را از هم تمیز کنیم، از این‌رو به سراغ برخی از صاحب‌نظران حوزه رسانه و خبرنگاران فعال استان رفته‌ایم و مسوولان را از ذره‌بین آنها ارزیابی کرده ایم.
در این بررسی که با هدف اشاعه فرهنگ پاسخگویی مدیران در مقابل افکار عمومی و رسانه‌ها انجام شد، سوالاتی که از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان پرسیدیم در سه محور  "تعامل خوب با رسانه"، "در دسترس بودن مسوول برای پاسخ به سوالات خبرنگاران" و "واکنش مسوولان به انتقادات و پیشنهادهای مطرح شده"، بود.

با توجه به پاسخ‌های فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، محمد کلامی مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی و سعید کنعانی مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر استان از جمله مسوولان و مدیران پاسخگو در آذربایجان‌شرقی هستند.
بی‌شک چراغ‌ شفافیت در رسانه‌ها به عنوان وجدان بیدار جامعه و رکن چهارم، روشن نمی‌شود مگر اینکه فیلترها و خطوط قرمز نانوشته‌ای که توسط برخی مدیران برای خبرنگار تعریف شده از میان برداشته شود.
امید است فرهنگ پاسخگویی به رسانه‌ها از سوی مدیران و مسوولان نهادینه شود و آنها خبرنگاران را هادی و یاری‌رسان خود در نیل به اهداف سازمانی ببینند.

نظر شما خواننده محترم درباره این خبر

نظرات (0)

 
صفحه 1 از -1اولين   قبلي   بعدي   آخرين   
استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است